Napište svůj komentář
12 věcí, které nesmíte podcenit, když děláte on-line akce
Rád se s vámi podělím o to, jaká byla moje cesta do on-line světa. Budu upřímný. Pro mě osobně se on-line setkání nikdy nevyrovná setkání naživo. Potřebuji toho člověka vnímat vícero smysly. Nicméně když to jinak nejde, dokážu si užít a najít smysl i v on-line světě. Techniku mám rád, ale pouze jako uživatel. Pokud to máte stejně, najděte si někoho, kdo se vám o technickou stránku webinářů postará.
Jak jsem již řekl, miluju osobní kontakt. Ten pro mě je a bude pro vztahy nejvíc. Zároveň mám rád jasné pojmenování a orientaci ve svém životě. Proto si často hloubám, zapisuji, sdílím a přemýšlím nad tím, co se mi jeví jako významné a děje se mi.
On-line začátky
Z mého psaní na Fb stránku Žij své mužství o mužských kvalitách vznikl můj první on-line kurz ZMUŽ SE!. Díky tomuto kurzu pro muže, který se platí dobrovolně dle spokojenosti až na konci, jsem si vybudoval databázi kontaktů. Ta mi velmi pomohla vloni (2020), když jsem udělal první ZOOM webinář pro muže. Ty další webináře byly už smíšené. Stále totiž platí, že o tento typ seminářů či webinářů mají přednostně zájem ženy. Poměr bývá obvykle 3/4 žen a 1/4 mužů.Moje falešné představy
Předpokládal jsem, že bude mnohem lepší konverzní poměr. Bylo velmi málo mužů, se kterými jsem se osobně setkal po absolvování ZMUŽ SE!. A to i přesto, že jsem úvodní sezení výrazně finančně zvýhodnil. Vycházelo to tak, že cca každý 100. účastník projevil o placené setkání zájem. V rámci ZOOM webinářů ještě přesná čísla nemám, ale zhruba to vychází tak, že cca každý 25. účastník přijde na individuální sezení. Tento lepší konverzní poměr přičítám vícero faktorům:- Akce je placená. Odpadají hledači a zkoušeči.
- Lidé mě vidí na videu. Slyší moje odpovědi. Lépe si dokážou představit, jak pracuji.
- Vznikne lepší vzájemnost a důvěra.
12 věcí, které nesmíte podcenit, když děláte on-line akce:
- Účastníci pojímají akci jako sledování TV. Jsou pasivní. Zaujímají postoj: "Něco dodej a ukaž." A třeba mě to zaujme. Připravte se na černé obrazovky, odcházení lidí od PC...
- Odezva bývá malá, i když lidi vybízíte a povzbuzujete k zapojení.
- Dělejte přestávky. Maximální doba bez pauzy je 50 minut.
- Pouhá teorie, i kdyby sebe lépe vyřčená, nikdy nedá víc než teorie doplněná o ilustrační příklady. Pokud umíte přidat i humor, je to výhoda.
- Paradoxně pomáhá nemít tak nabitý program. "Slabší" program umožní lepší zapojení účastníků. Osvědčilo se mi rozdělit webinář na dvě části. První více teoretickou, do určité míry přednáškovou a tu druhou více praktickou a lidem na míru.
- Nechte účastníky spoluvytvářet program. Můžete už v rámci avíza na webinář uvést více témat. Na samotném webináři jim dát možnost volby tématu. Lze samozřejmě projít všechna témata v malém rozsahu. Lépe bude, když si účastníci vyberou, které téma je zajímá nejvíc. Tomu se pak budete věnovat celou dobu.
- Připravte si cvičení dopředu. Určitě na ně doporučuji v rámci ZOOMu Breakout rooms. Klikněte na Schůzky a naplánujte schůzku nebo upravte stávající schůzku. Ujistěte se, že jste povolili připojení před hostitele. Poté v části Možnosti schůzky vyberte Předdefinovat místnost pro Breakout a klikněte na Vytvořit místnosti. Zde pak navolíte skupiny po 3–4 účastníků, které dáte do skupiny, kdy spolu mohou probrat zadané otázky. Výhoda je, že šetříte své hlasivky. Navíc se účastníci nejen zapojí, ale mohou se i inspirovat příběhy ostatních ve skupině. Výstup ze cvičení lze napsat do chatu.
- Dávat jasný rámec. Ptát se na začátku na záměr: "Co od semináře očekáváte? Pro co jste si přišli?" Pobízet k většímu zapojení: "Kolik do toho dáš, tolik dostaneš." Je dobré opakovaně lidi zapojovat. Na konci se zase zeptat na přínos a zhodnocení: "Co vám webinář přinesl? / Jaký byl jeho největší přínos?"
- Kombinujte všechny kanály pro komunikaci: počínaje psaným slovem - chatem přes dotaz bez zapnutí videa až po dotaz s videem. Skvěle funguje nechat posledních 15–20 minut na dotazy bez nahrávání videa.
- Pokud vás technika nebaví, někoho si na to najděte. Za ten klid na práci to určitě stojí. Mám tu skvělou výhodu, že o technickou a organizační stránku věci se mi stará kolega. Neřeším registrace, platby, nahrávání videa ani technické otázky během webináře. Kolega mi dokonce hlídá i dotazy, které přehlédnu v chatu. Mohu se plně soustředit na samotný obsah webináře a jeho účastníky.
- Při představení sebe je dobré říci svůj příběh, nejen to, jak pracuji.
- Je vždy lepší moc neexponovat klienta. Pozor na mluvky. Určitě se vyvarujte "spolupřednášejících", když někdo i přes varování neuzná vaši autoritu, je nutno ho vypnout a vrátit mu peníze.
Moje osobní postřehy
- Pokud mluvím bez odezvy účatníků, urychluje mě to. Výzvou je pro mě si počkat. Nespěchat. Dávat čas na komentář, dotaz. Pozor na rychlost a přetlak, jež berou hloubku.
- Pokud budete webinář nahrávat na video, což doporučuji, ohlaste to lidem předem. Dejte jim možnost vystřižení jejich vstupu.
- Osvědčilo se mi posílat odkazy a nabídky až pár dní po akci spolu s video záznamem z webináře.
Výzva od redakce Letacek.cz
- Máte vlastní zajímavou zkušenost, postřeh k on-line akcím? Ať už jako účastník, lektor, nebo pořadatel? Budeme rádi, když se o ně s námi podělíte do komentáře pod článkem.
- Jestli sami pořádáte on-line kurzy a nemáte je v našem katalogu, přidejte Vaše pozvánky tady. Je to zdarma.
❤
Pro sdílení použijte prosím nová vyjíždějící tlačítka vlevo (na mobilu dole) na stránce. Pokud se tlačítka nezobrazují, odrollujte trochu níž.